1. Informacje o zawodzie :
Zawód technik mechanik obejmuje swym zakresem takie zagadnienia, jak: budowa, eksploatacja i naprawa maszyn i urządzeń. Technicy mechanicy mogą znaleźć zatrudnienie jako pracownicy dozoru technicznego procesów wytwarzania maszyn i urządzeń oraz na stanowiskach produkcyjnych w przedsiębiorstwach przemysłu metalowego i maszynowego, przedsiębiorstwach obsługowo- naprawczych, a także innych działach gospodarki, zajmujących się wytwarzaniem i eksploatacją urządzeń technicznych. Technicy mechanicy ze względu na wszechstronne przygotowanie w dziedzinie technologii mechanicznej są uniwersalnymi pracownikami, którzy posiadają zdolność łatwego przekwalifikowania, przez co mają dodatkowe możliwości zatrudnienia.
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik mechanik jest przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
2. Egzaminy zawodowe i kwalifikacje
Tytuł zawodowy technik mechanik otrzymuje uczeń, który ukończy szkołę, po uzyskaniu kwalifikacji:
MG.20 Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi (egzamin na koniec III klasy)
MG.44 Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń (egzamin w połowie IV klasy)
Po ukończeniu szkoły i zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikację M.20 Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi (egzamin na koniec III klasy ) uczeń uzyskuje tytuł robotnika wykwalifikowanego w zawodzie ślusarz.
3.Pracownie i warsztaty szkolne
Kształcenie odbywa się w pracowniach i warsztatach szkolnych, gdzie uczniowie odbywają zajęcia teoretyczne i praktyczne.
Warsztaty szkolne wyposażone są w stanowiska do obróbki ręcznej tj. stoły ślusarskie wraz z narzędziami które się wykorzystuje podczas obróbki oraz stanowiska do obróbki maszynowej tj. wiertarki, ostrzałki, tokarki, frezarki wraz z oprzyrządowaniem.
W czasie zajęć uczniowie wykonują elementy maszyn i urządzeń , uczą się procesów demontażu i montażu zespołów oraz kontroli jakości. Na zajęciach są wykorzystywane pozyskane z zakładu Volkswagena z Polkowic silniki spalinowe.
Uczniowie mają też do dyspozycji pracownie wyposażone w komputery i oprogramowanie CAD/CAM, gdzie w ramach zajęć uczą się obsługi programów:
4. Praktyki zawodowe
Kształcenie zawodowe odbywa się u pracodawców, gdzie uczniowie naszej szkoły odbywają praktyki zawodowe ( w klasie trzeciej i czwartej). Współpracujemy z wieloma zakładami na terenie powiatu chrzanowskiego i oświęcimskiego, z którymi mamy podpisane porozumienia o współpracy w zakresie odbywania przez uczniów naszej szkoły praktyk zawodowych. Ponadto wyróżniający się uczniowie mają możliwość zatrudnienia w tych zakładach po skończeniu szkoły i spełnieniu wymagań zawartych w porozumieniach. Uczniowie naszej szkoły odbywają praktyki zawodowe m.in. w zakładach:
5 Wyjazdy i wizyty zawodoznawcze
Uczniowie naszej szkoły odbywają wizyty zawodoznawcze do różnych zakładów na naszym terenie, m.in.:
Wycieczka edukacyjna do Oczyszczalni Ścieków w Chrzanowie
16 października uczniowie klasy 2 b, korzystając z pięknej jesiennej aury, udali się na pieszą wycieczkę do oczyszczalni ścieków w Chrzanowie. Podczas zajęć plenerowych, prowadzonych przez pracownika Rejonowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, zostały szczegółowo omówione zagadnienia związane z procesami technologicznymi dotyczącymi oczyszczania ścieków. Młodzież miała okazję zobaczyć w praktyce mechaniczne i biologiczne etapy oczyszczania ścieków oraz metodę fermentacji metanowej prowadzącej do powstania biogazu. Uczniowie odwiedzili także zakładowe laboratorium, w którym poznali nowoczesne metody badania jakości wody oraz sposoby racjonalnego jej wykorzystania. Podsumowaniem zajęć była analiza makiety edukacyjnej, przedstawiającej wędrówkę wody od jej ujęcia, poprzez dystrybucję w gospodarstwach domowych, aż po ściek trafiający do oczyszczalni.
Podróż w czasie…
25 października uczniowie klasy 2 b odwiedzili krakowskie Muzeum Inżynierii Miejskiej, mieszczące się w zabudowaniach zabytkowej zajezdni tramwajowej.
Pierwszym etapem wizyty była podróż w czasie do rzeczywistości lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Zwiedzając wystawę P jak paradoks, młodzież miała okazję przebyć drogę od marzeń o Polskim Fiacie 125p, przez kupno, aż po rozkosze i trudy użytkowania. W siedzibie muzeum zaprezentowano 20 pojazdów w aranżacji nowoczesnej, ale nawiązującej w każdym detalu do czasów PRL-u. Wystawa pozwoliła nie tylko lepiej poznać kultowego Fiata 125p, przybliżyła także uczniom blaski i cienie czasów, w których ten model był użytkowany.
Drugą część wizyty w muzeum wypełniła wystawa interaktywna Wokół koła, złożona z 27 stanowisk obsługiwanych bezpośrednio przez zwiedzających według instrukcji i opisów. Stanowiska, choć tematycznie dotyczyły różnych dziedzin nauki i życia, wiązał wspólny mianownik - kształt, jakim jest koło. Uczniowie mogli m.in. samodzielnie podnieść 115 – kilogramowy silnik używając wielokrążków, pojeździć rowerem o kwadratowych kołach, zbudować basztę czy podnieść windę napędzaną kołem deptakowym.