Podróż do 1881 roku w wehikule czasu

2015-04-30

Relacja z wizyty zawodoznawczej w Grupie Żywiec S.A.

30 kwietnia klasy ekonomiczne 2e i 3e pojechały na wizytę zawodoznawczą do Grupy Żywiec S.A. aby zapoznać się z technologią produkcji piwa i odwiedzić Muzeum Browaru Żywiec. Kiedy po godzinie jazdy dotarliśmy na miejsce, pierwszym punktem zwiedzania było właśnie Muzeum Arcyksiążęcego Browaru Żywiec. Dowiedzieliśmy się tam o historii browaru, pierwszych właścicielach oraz składzie piwa. Następnie w wehikule czasu przenieśliśmy się do 1881 roku. Drganie podłogi, migające światła oraz odliczanie dało wrażenie, że siedzimy w prawdziwej kapsule czasu. Trafiliśmy na dawne uliczki Żywca. Przewodniczka opowiedziała nam o życiu w tamtych czasach oraz o początkach Browaru Żywiec i jego wejściu na rynek. Następnie dowiedzieliśmy się jak przebiega proces tworzenia piwa oraz mogliśmy zobaczyć stare maszyny do tego przeznaczone. Potem przenieśliśmy się w lata dwudzieste gdzie trafiliśmy do urządzonej w stylu Art Deco restauracji. Największą radość sprawiła nam kręgielnia, bo każdy mógł spróbować swoich sił w grze w kręgle. Kolejny etap zwiedzania to czasy II wojny światowej i wreszcie czasy PRL-u. Tu przeszliśmy przez mieszkanie „żywcem” :-) wyjęte z lat siedemdziesiątych a potem trafiliśmy do labiryntu gdzie kolejno mogliśmy zobaczyć jak wyglądały butelki, etykiety i logo marki Żywiec.
Po zakończeniu zwiedzania muzeum i ubraniu odblaskowych kamizelek, mogliśmy wejść do zakładu i zobaczyć produkcję na własne oczy. Zaczęliśmy od hali gdzie odbywa się proces gotowania brzeczki w kotle warzelnym. Następnie proces fermentacji oraz dojrzewania piwa nowoczesnych tankofermentorach. Zobaczyliśmy proces rozlewania piwa do puszek i butelek. Mimo monotoniczności, czynności te zrobiły na nas ogromne wrażenie i wzbudziły naszą ciekawość. Na samym końcu udaliśmy się na degustację soków.
Z wyjazdu zachowamy pozytywne wrażenia bo Muzeum naprawdę robi świetne wrażenie na zwiedzających i pokazuje jak dzisiaj przedsiębiorstwa uzupełniają swoją ofertę o dodatkowe usługi i jak rozwija się markę na konkurencyjnym rynku.

Staż - wizyta zawodoznawcza klas technikum ekonomicznego finansowany był z projektu Modernizacja Kształcenia Zawodowego w Małopolsce.