Wizyta zawodoznawcza w Warszawie - Giełda Papierów Wartościowych, Sejm Rzeczypospolitej, Muzeum Powstania Warszawskiego

2014-11-23

Warszawskie wędrówki ekonomistów

20, 21 i 22 listopada to najlepsze trzy dni jakie przeżyliśmy (my ekonomiści z 1e i 2e). W tych dniach byliśmy w Warszawie z panią profesor Agnieszką Król i Jadwigą Bochenek. Sama myśl o wyjeździe była ekscytująca, a co dopiero znaleźć się tam. Był to staż - wizyta zawodoznawcza klas technikum ekonomicznego finansowany z projektu Modernizacja Kształcenia Zawodowego w Małopolsce. Mieliśmy trzy główne cele: Giełda Papierów Wartościowych, Sejm Rzeczypospolitej, Muzeum Powstania Warszawskiego. Jednak pobyt w Warszawie wykorzystaliśmy co do minuty i zobaczyliśmy znacznie więcej :-).
Zaraz po przyjeździe odwiedziliśmy Cmentarz Wojskowy na Powązkach, na którym leżą ofiary katastrof lotniczych, zmarli sportowcy, pisarze, dziennikarze, aktorzy, piosenkarze i politycy. Pan przewodnik opowiadając o ich zasługach i przywoływał ważne momenty z naszej historii współczesnej. Następnie pojechaliśmy do Centrum Nauki Kopernik, a przy okazji zwiedziliśmy nowoczesną Bibliotekę Uniwersytecką. CNK jest usytuowane vis  vis salonu Bentleya oraz Lamborghini, co też wzbudziło nasze zainteresowanie. Wszystkie atrakcje w CNK bardzo nas zaciekawiły i „wciągnęły”- spędziliśmy tam trzy godziny, ale i pięć pewnie byłoby mało. Na wystawach można było dowiedzieć się wiele o sobie, o ludzkim ciele i umyśle, a są to rzeczy zaskakujące. Po dotarciu do hotelu, zakwaterowaniu w pokojach i oczywiście po kolacji, wyruszyliśmy na wieczorny spacer po Warszawie. Hotel usytuowany był na Starej Pradze więc niedaleko od najważniejszych atrakcji stolicy. Widoki zachwyciły nas i mimo zimna i zmarzniętych nosków powędrowaliśmy Mostem Śląsko – Dąbrowskim w kierunku Starego Miasta. Przeszliśmy Krakowskim Przedmieściem obok Pałacu Prezydenckiego, słynnego Hotelu Bristol i wielu historycznych kościołów i pałaców, obejrzeliśmy zmianę warty przy Grobie Nieznanego Żołnierze i wróciliśmy zmęczeni do hotelu.
Dzień drugi był chyba najlepszy. Byliśmy na Giełdzie Papierów Wartościowych, gdzie dowiedzieliśmy się wiele o inwestowaniu i pracy maklera giełdowego, śledziliśmy notowania giełdowe i obejrzeliśmy wystawę starych papierów wartościowych. Wyszliśmy stamtąd z dużym zastrzykiem wiedzy. Odwiedziliśmy również Łazienki Królewskie w Warszawie, gdzie oprócz pięknych zabytkowych budynków, duże zainteresowanie wzbudziły pawie i … wiewiórki, których w łazienkach jest bardzo dużo. Po zjedzeniu obiadu naszym kolejnym przystankiem był Sejm. Przywitali nas tam bardzo uprzejmi i zabawni strażnicy sejmowi i pracownicy BOR, którzy musieli sprawdzić czy nie wnosimy tam niebezpiecznych przedmiotów. Pracownik Wszechnicy Sejmowej opowiadał nam o funkcjonowaniu Sejmu i oprowadził nas po najważniejszych pomieszczeniach, zapoznaliśmy się z rytmem pracy posłów oraz poznaliśmy trochę historii tego miejsca. Po kolacji czekała nas niespodzianka; panie wraz przewodnikiem zaplanowały dla nas przejażdżkę metrem i wizytę w Złotych Tarasach. Była to miła niespodzianka, z której byliśmy bardzo zadowoleni. Niestety czas, który był nam dany nie starczył na odwiedzenie wszystkich sklepów. Jednak my tam wrócimy :-)!
Ostatni dzień naszej wyprawy nadszedł szybko i wywołał w nas smutek, bo zdaliśmy sobie sprawę, że musimy już wracać. Najpierw zwiedziliśmy Stare Miasto i Zamek Królewski, w którym uchwalono Konstytucję 3 maja. Zachwycaliśmy się pięknymi wnętrzami, które odtworzono z wielkim pietyzmem. Ostatnim naszym przystankiem było Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie zwiedzaliśmy i poznawaliśmy przebieg tej słynnej insurekcji. Szczególnie duże wrażenie zrobiła na nas projekcja filmu Miasto Ruin bo zdaliśmy sobie sprawę, że tak naprawdę Warszawa została doszczętnie zniszczona podczas wojny.
Kiedy nadeszła godzina wyjazdu do Libiąża, chcieliśmy zostać tam jak najdłużej i nacieszyć oczy stolicą. Niestety nadszedł czas powrotu do rzeczywistości – pełni wrażeń wróciliśmy wieczorem do domów