Fascynująca fantastyka

2016-10-25

Literacka podróż „Metrem”, czyli o nowo powstałym klubie czytelniczym

Rzadko się zdarza, by w dyskusji na temat literatury uczniowie przejmowali rolę ekspertów, a nauczyciele – słuchaczy. Z taką sytuacją mieliśmy do czynienia podczas ostatniego spotkania w szkolnej bibliotece.
Pomysł przedsięwzięcia zrodził się m.in. z potrzeby poznania literackich fascynacji młodych czytelników. Książka „Metro” Dmitrija Glukhovsky’ego odniosła niewątpliwie czytelniczy sukces w kręgach młodego pokolenia fanów fantastyki.
Przekrój wiekowy uczestników dyskusji, jak na realia szkoły, był dosyć obszerny. Grono wielbicieli „Metra” zasilają zarówno pierwszoklasiści, jak i maturzyści. Dołączyły do niego również inicjatorki spotkania, panie Aleksandra Pawlica-Bębenek, Ewelina Pałka oraz Urszula Słowik.
Dyskusja zmierzała w kierunku osadzenia „Metra” w szerokim kontekście kulturowym, literackim i historycznym. Podjęliśmy temat postapokalipsy, jako pojęcia, które towarzyszy kondycji człowieka XXI wieku. Rozmawialiśmy o wciąż aktualnych ideologiach, które przytacza autor, m.in. o faszyzmie, komunizmie. Pojawił się ważny wątek wszechobecnego zjawiska zanikania sfery sacrum w naszej rzeczywistości oraz potrzeby osadzenia życia w kanonie uniwersalnych wartości.
Dyskusji towarzyszyła multimedialna oprawa poświęcona postaci samego autora oraz wizualizacji literackiego metra w postaci gry komputerowej.
W mroczny, refleksyjny nastrój książki wprowadził dyskutantów gitarowy akompaniament Dawida. Tu kolejne, miłe zaskoczenie- ścieżka dźwiękowa z gry komputerowej może zachwycić nawet najbardziej wytrawnych melomanów.
Pytanie: „Kiedy kolejne spotkanie?” – padło ze strony uczniów i to był wyczekiwany sukces literackiego spotkania. Propozycję książkową również zgłosiła ta strona uczestników dyskusji. Zatem, drodzy uczniowie, przed nami kolejne wyzwanie – zapraszamy do lektury: J. Verne „ Dwadzieścia tysięcy mil podwodnej żeglugi”.

zamknij